BMW CCN Rogaland: Retningslinjer for bedømming.

GENERELT
Dommerene må først sette en standard på minimum en bil, noen ganger to biler. Denne standarden må overholdes under hele konkurransen. Bilen(e) som blir brukt som standard bør ikke være med i konkurransen, medmindre ingen andre er tilgjengelige.
Generelt vil dommerene gi poeng omtrent som følger:
• 6 poeng for renhet
• 3 poeng for slitasje/rust
• 6 poeng for rifter, bulker, skraper o.l.
• 5 poeng dommers inntrykk.

DEL 1: INTERIØR OG BAGASJEROM
1.1 SETER
Sjekk seter for renhet, spenst, rifter og sprekker.

1.2 DØRSIDER OG DEKSELER
Sjekk dørsider og dekseler for renhet, rifter, sprekker og slitasjemerker.

1.3 DASHBORD OG INSTRUMENTER
Sjekk for renhet, slitasjemerker, skraper og rifter.

1.4 TEPPER OG PEDALER
Sjekk for renhet, slitasjemerker, skraper og rifter.

1.5 GLASS
Sjekk for renhet og skraper. Åpne rullevinduer for å sjekke under listene.

1.6 BAGASJEROM
Sjekk at bagasjerommet er rent, reservehjul, reservehjulsbrønn. Sjekk tilstand av reservehjul. Sjekk at alle verktøy og standardustryr som varselstrekant og jekk ligger I bilen. Bagasjerommet må være renset for alle ikke-BMW deler eller utstyr. Dommerene vil trekke poeng dersom bagasjerommet ikke er ryddet.

DEL 2: EKSTERIØR
2.1 LAKK
Ved bedøming av lakk vil dommerene se etter kvaliteten på enten en originallakkert bil, eller en omlakkert bil. Dommeren vil trekke poeng dersom det er feil I lakken, slik som “appelsinskall” eller renning. Dommerene vil også se om deler av bilen er omlakkert, og vurdere eventuelle fargeforskjeller o.l. Originalitetspoeng vil bli trukket dersom bilen er omlakkert eller avviker fra originallakk på annen mate. Sjekk for renhet, steinsprut, skraper og rust.

2.2 KAROSSERI
Sjekk for bulker og knekker og rust i platene. Sikt langs bilen forfra og bakfra for å finne bukling av plater.

2.3 LISTVERK
Sjekk for rehnet, bulker, skraper, matthet og falming. Dersom bilen ikke har kromlister (eks: shadowline), sjekk listverk for renhet, bulker osv..

2.4 VINDUER
Sjekk for renhet, skraper og hakk. Åpne rullevinduer for å sjekke under listene.

2.5 HJUL OG DEKK
Sjekk for renhet, sjekk hjul for tilstand og skrapemerker. På stålfelger, se etter rust og bulker, på lettmetallsfelger, se etter korrosjon.

Del 3: MOTOR
3.1 MOTORROM
Sjekk motor og motorrom for støv og skitt; Se etter tegn til olje, som vanligvis ender opp på innerskjermer o.l. Se etter skit tog korrosjon på torpedovegg, innerskjermer og innsiden av panseret osv. Sjekk slanger og ledningsnett.

DEL 4: DIVERSE
4.1 LYS OG HORN
Sjekk at alle lys virker. Trekk poeng for alt som ikke virker. Sjekk også horn og vindusviskere, trekk dersom horn ikke virker, eller om viskerene er fillete eller opprevet.

4.2 KLUBBMERKE
Dersom det er et eller flere BMW Car Club merker på bilen gis fulle poeng. Dersom det ikke er noen merker, gis ingen poeng. Eksempel på tellende merker: Klubb-klistremerke, BMWCCN-skiltplater.

4.3 INSTRUKSJONSBOK, SERVICEHEFTE, VOGNKORT, 5 poeng for hver.

4.4 DOMMERNES HELHETSINNTRYKK
Normalt sett er denne null. Den skal benyttes dersom to eller flere biler har same poengsum. Opp til 20 poeng kan gis for å få en vinner. Når dommerene tildeler disse poengene, kan følgende faktorer tas med: Restaurasjonsgrad, originalitet, utstilling/miljø og kilometerstand. Dokumentasjon på kilometerstand kan kreves.